ده ها خانواده بخاطر نا امنی از فراه به هرات مهاجر شدند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

ده ها خانواده بخاطر نا امنی از فراه به هرات مهاجر شدند

هرات( پژواک ١٣ سنبله ٩٠): در حدود ١٥٠ خانواده از مردم قریه مغل آباد ولسوالی گلستان فراه به دلیل تهدید طالبان و نا امنی محل سکونت اصلی شان را رها کرده و به هرات آواره شده اند.

برپایه اطلاعات مسئولین امنیتی فراه؛ طالبان مسلح در ٢١ سرطان سال جاری با حمله به این قریه ٣٥ تن را با خود بردند و سپس با کشتن ٨ تن از گروگان ها، متباقی را آزاد ساختند.

سیدوجان،‌ از بزرگان قریه مغل آباد به آژانس خبری پژواک گفت که مردم قریه مغل آباد به دلیل افزایش تهدید از سوی طالبان و بی توجهی دولت ؛مجبور به ترک قریه شدند.

وی گفت:« حدود ١٥٠ خانواده از ترس حمله طالبان به ولسوالی های گذره و غوریان هرات آواره شده اند.»

به گفتۀ سیدوجان،  ده ها خانواده دیگر هم به ولسوالی های دل آرام نیمروز و شهر زرنج کوچ کرده اند.

به گفتۀ وی؛ طالبان شب ۲۱ سرطان به قریه حمله کردند و ضمن کشتن ملا غلام (امام قریه) که یک پیرمرد ۷۰ ساله بود، ۲۷ نفر از باشنده گان قریه و ۸ تن از مردم ملکی کوچی را از اطراف قریه با خود بردند.

سیدو جان گفت: «طالبان برای ایجاد وحشت بین مردم، طی سه روز ۲ نفر را با شلیک گلوله کشتند و ۵ نفر را سربریدند و اجساد را به قریه فرستادند.»

این متنفذ مردمی قریه مغل آباد افزود که طالبان بعد از این کشتار؛ با جدا کردن ۹ تن از گروگان‌ها، ۱۱ تن از آنان را آزاد کردند و سپس در مقابل آزادی افراد دربند، ٥ میلیون افغانی از مردم قریه پول گرفتند.

با وجود این که در ٢٢ سرطان،‌ طالبان درپیامی از طریق شماره مخصوص قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان،‌ مسئولیت این آدم ربایی و کشتن شماری از گروگان ها را به اتهام عضویت در پولیس محلی برعهده گرفتند. اما مدتی بعد هر گونه دخالت دراین قضیه را رد کردند.

قاری یوسف احمدی، ازسخنگویان طالبان حدود ٢٠ روز بعد از قضیه و درپاسخ به شکایات مردم به آژانس خبری پژواک گفت:« این کار خلاف شریعت اسلام است و طالبان هرگز این کار را انجام نداده اند. ما فکر می کنیم دولت و یا نظامیان خارجی برای بدنام کردن طالبان این کار را کرده باشند.»

اما یحیی ۳۵ ساله، از باشنده گان مغل آباد که به همراه خانواده اش آمده و در زیر یک خیمه در نزدیک میدان هوایی هرات زنده گی می کند به پژواک گفت که مطمئن است که این کار از سوی طالبان مسلح صورت گرفته است.

وی گفت:« آنها من و برادرم را با به اتهام همکاری با دولت و مخالفت با طالبان با خود بردند و برادرم را کشتند؛ اما بعد از آن با وجودی که از ما پول زیاد گرفتند باز هم ما را تهدید کردند که اگر قریه را ترک نکنید دوباره بر شما حمله خواهیم کرد!»

این مرد جوان افزود که او و برادرش هیچ وظیفه دولتی نداشتند و تنها به خاطر اینکه از کارکردهای طالبان ناراضی بودند و با آنان همکاری نمی ‌کردند مورد خشم و نفرت طالبان قرار گرفتند.

یحیی خاطر نشان ساخت در صورتی که دولت امنیت را در  قریه مغل آباد و مناطق اطراف تامین کند حاضر است دوباره به محل سکونت اصلی اش برگردد.

سمونوال محمد غوث ملیار،‌ آمر امنیت قوماندانی امنیه فراه گفت که آنها نیز گزارش های را دریافت کرده اند که طالبان بعد از ربودن ٣٥ تن از باشنده گان قریه و کشتن ٨ تن از آنان، مردم را تهدید کردند که قریه را ترک کنند.

وی گفت:« طالبان مردم قریه را متهم کرده اند که با دولت همکاری می کنند و یا در پولیس محلی شامل هستند؛ اما هیچ یک از مردم این قریه وظیفه دولتی ندارد و شامل پولیس محلی نیز نمی باشند.»

آمر امنیت فراه افزود که اگر مردم درخواست های خود در زمینه تامین امنیت قریه با آنان درمیان بگذارند،‌ دولت حاضر است به هر طریق ممکن با آنان کمک کند.

حمد الله خطیبی، رئیس اداره مهاجرین هرات نیز تایید کرد که شماری از مردم فراه به هرات آواره شده اند؛ اما گفت که تا اکنون شمار دقیق خانواده های بیجا شده و علت اصلی کوچیدن آنان به هرات مشخص نیست.

وی گفت:« ما یک عریضه را از سوی این مردم ازطریق شورای ولایتی دریافت کردیم که در آن گفته شده است که به علت نا امنی مجبور به ترک قریه خود شده اند.»

خطیبی افزود که هیئتی از سوی اداره مهاجرین تعیین شده است تا ضمن بررسی علت کوچ آنان به هرات، نیازهای اولیه آواره گان را مشخص سازد تا کمک های اولیه برای آنان توزیع شود.

قریه مغل آباد در ٨٥ کیلومتری شرق شهر فراه و در دو کیلومتری حاشیه شرقی شاهراه فراه رود به دل آرام موقعیت دارد. تا اکنون حملات متعددی از سوی طالبان برکاروان های دولتی و خارجی دراین منطقه صورت گرفته است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب